TJK 2024: Cyfrowo czy analogowo?
Cyfrowo czy analogowo? W jaki sposób pracować i uczyć się na Uniwersytecie Jagiellońskim w sposób przyjazny dla klimatu i przyrody?
Zapis warsztatu, który odbył się podczas Tygodnia Jakości Kształcenia 2024.
Osoba prowadząca: dr Michał Pałasz – Rada Klimatyczna UJ, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Instytut Kultury, Katedra Kultury Współczesnej
Choć przyzwyczailiśmy się myśleć, że to co wirtualne, to niematerialne – jest to niebezpieczne uproszczenie. Istnieje nie tylko ślad węglowy, ale również cyfrowy ślad węglowy. Sztuczna inteligencja już teraz drastycznie spotęgowała zużycie wody do chłodzenia niezbędnej jej infrastruktury. Z kolei serwery, na których przechowujemy niepotrzebne nam już treści, jak niezliczone ilości nieaktualnych, ciężkich załączników do poczty pracowniczej (w tym np. grafiki zawarte w stopce!), konsumują ogromne ilości energii, zaś prowadzenie zajęć zdalnych – choć może stanowić pozornie sposób na oszczędzanie energii przez uczelnię, de facto przenosi koszty na pracowników i studentów. Zapytanie w wyszukiwarce internetowej generuje 20 mg dwutlenku węgla na sekundę, zaś sam Google można obciążyć emisjami porównywalnymi z emisjami niewielkiego kraju. Podczas warsztatu zaprezentowane zostały podstawowe informacje dotyczące cyfrowego śladu węglowego w kontekście dydaktyki i pracy uczelni, także w optyce postulatów “Strategii klimatyczno-ekologicznej UJ 2030”.